25 paź

R. M. Rapee, A. Wignall, S. H. Spence, V. Cobham, H. Lyneham, Lęk u dzieci. Poradnik z ćwiczeniami

Lęki w różnej postaci towarzyszą ludziom od najmłodszych lat, jednak do pełnego wykorzystania ich obronnego potencjału niezbędna jest praca nad ich nasileniem.

W dzisiejszej recenzji wyjątkowo pochylę się nad książką o szerokim gronie adresatów, wydaną przez Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. Praca zbiorowa autorów programu klinicznego Cool Kids, powstałego na jednym z australijskich uniwersytetów, adresowana jest w zasadzie do każdego rodzica, który czuje potrzebę przepracowania nienaturalnie nasilonych lęków swojego dziecka o różnym podłożu.

Książka zawiera proste, uniwersalne i sprawdzone strategie, przydatne nie tylko w ćwiczeniu umiejętności pracy nad emocjami, lecz także rozpoznawania ich natężenia, czy nawet konfrontacji z rzeczywistymi zdarzeniami. Pomocne w pracy mogą okazać się arkusze myślenia detektywistycznego lub realistycznego, czy też „drabinka”, które można z powodzeniem dopasować pod konkretny rodzaj lęku. Autorzy pokazują, że praca z lękiem, przy spełnieniu odpowiednich warunków, może zakończyć się sukcesem; opisują także błędy, które zdarza się popełniać rodzicom „w dobrej wierze”, mogące prowadzić do nasilenia tendencji lękowych. Całość jest podzielona na tematyczne rozdziały, w których można znaleźć pomocne, przystępnie podane informacje, opatrzone opisami studiów przypadków, a co najważniejsze- napisane z niezachwianą pewnością i z poszanowaniem lęku jako naturalnej emocji u dziecka. To właśnie one najlepiej odzwierciedlają szerokie zastosowanie tej książki, którą z powodzeniem można wypróbować w samodzielnej pracy z dzieckiem z zaburzeniami ze spektrum autyzmu. Niech wspomniana uniwersalność będzie najlepszą rekomendacją do jej przeczytania, a przynajmniej – zainteresowania się tą pozycją.

Weronika Miksza

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.