23 lut

[RECENZJA] Mary Wrobel, Patricia Reilly „Dbam o siebie. Nauka o higienie i dojrzewaniu dla dzieci i młodzieży z autyzmem”

Wydawnictwo Harmonia przygotowało książkę dedykowaną w sposób szczególny osobom pracującym nad higieną w procesie dojrzewania osób z ASD.

„Dbam o siebie. Nauka o higienie i dojrzewaniu dla dzieci i młodzieży z autyzmem” Mary Wrobel oraz Patricii Reilly to książka podobna w swojej konstrukcji do publikacji Izabeli Fornalik „Mam autyzm, mam seksualność i co dalej”. Obecnie recenzowana publikacja różni się jednak tym, że nie podejmuje bezpośrednio kwestii związanych z seksualnością, lecz skupia się bardziej na kwestiach związanych z okresem dojrzewania i zmianą nawyków higienicznych. Podobnie, jak w książce Izabeli Fornalik, każdy z rozdziałów zawiera instrukcję poszczególnych czynności higienicznych, ważne kwestie związane ze spektrum autyzmu (np. skłonność do pewnych nawyków, skuteczność lub nieskuteczność pewnych metod z uzasadnieniem).

„Dbam o siebie…” podejmuje niezwykle ważny temat w życiu każdego człowieka ze spektrum. Opisuje proces nieodwracalnej zmiany z dziecka w kobietę lub mężczyznę i konieczność przystosowania dziecka do tych zmian. Dzięki przejrzystej konstrukcji oraz podsumowaniu każdego z rozdziałów prostym, zrozumiałym językiem, możliwe jest korzystanie z tej książki przez szerokie grono odbiorców – nie tylko samych rodziców i specjalistów. Książka pokazuje, że nauczenie dziecka pewnych nawyków nie jest wcale tak trudne, jak mogłoby się wydawać i jest jak najbardziej możliwe. Wiedza ta jest przekazywana w sposób obiektywny, profesjonalny oraz nie budzący większych kontrowersji. Dużym plusem jest także to, że książka nie należy do przegadanych – jest zwięzła, przekazuje odpowiednią liczbę treści i pozwala posiąść umiejętności niezbędne w życiu społecznym tak szybko, jak jest to możliwe. Autorki często podkreślają konieczność podejmowania pewnych wątków, zanim pojawi się problem w związku ze zmianami okresu dojrzewania.

Książka może przydać się wielu rodzicom, dla których przekazywanie treści związanych z okresem dojrzewania może stanowić prawdziwy dylemat.

Weronika Janiak

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.